Återkommande problem; Sträckta plantor


Ställer man växter i fönster, särskilt i fönster med dåligt ljus så sträcker sig plantorna.
De sträcker sig efter ljuset, trycker sig mot rutan och håller upp sig så med hjälp av stödet från fönstret. Det här är något jag tror att vi alla känner till.
Sedan så fort du rör krukan så hämnar plantan i horisontellt läge.
Det här är trist och helt värdelöst. Växterna se onaturliga ut och handikappade.
Det här fenomenet händer mig i 10 fall av 10, då mina fönster har ett värde lika med 0.

Men jag har några tips på hur man styr upp plantorna om man fått dem att sträcka på sig.

Göra-om-själk-till-rötter-moteoden.

Vissa växter skjuter gärna nya rötter från stjälken, detta kan vi utnyttja igenom att böja ned den nedersta biten av stammen så den ligger emot jorden. 
Efter ett tag så skjuts nya rötter och vi kan häva på ett tunt lager jord över.

Bilder på det:



Den här metoden använder jag mig av ofta, då den är lätt å jag behöver inte göra någonting.
Metoden funkar utmärkt på tomater!

Inomhus-orkan-så-växterna-biffar-på-sig-metoden:

Denna metod kräver en bordsfläkt, det finns på Clas Ohlsson för c.a 100kr.

Det här metoden funkar bäst när plantorna är unga. Du sätter helt enkelt på fläkten och blåser på plantorna, ingen stadig ström av luft, försök skapa naturliga vindar.
Min fläkt är av sådan modell att den pendlar från sida till sida och det funkar perfekt.
Får växten lite motstånd ser den till att bygga kraftiga själkar, vilket hjälper den att stå upp av sig själv.

Bild på det:


Det kräver att man gör det lite titt som tät, själv brukar jag göra såhär 1 gång i veckan.
Jag får inga super resultat, då 1 gång i veckan är för lite. Men många bäckar små...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0