Frösådd; Kryddväxter

Idag kom mitt paket från Impecta. Hade beställt lite fröer och ett nytt drivhus.
Det jag har är lite för stort att ha i fönstret då mina utrymmen är väldigt begränsade.
Tycker platsen skulle kunna utnyttjas bättre då jag endast använder det drivhuset för någon slags förvaring för sticklingar som jag inte orkar med.

Så jag köpte det här drivhuset från impecta så var något mindre än det jag har nu.
Det är sådan där flashig "Root control", man kan alltså dela krukorna som består av 1 plastbit som man viker.
Som sagt man kan dela cellerna och titta på rötterna, full kontroll. Som att OM rötterna inte skulle växa att man kan göra något åt det? Jag vet att rötterna växer, måste jag se det också eller?
Kanske kan vara bra i framtiden vid omskolning att man slipper vända upp och ner på krukorna för att få ut rotklumpen.
Men har det bara funkat i flera tusen år är det klart att det inte funkar idag.
99kr kostade den också.

Här är den, Root Control!!!
Rootcontrol1

En annan rolig sak var att det inte kom med något fat och det är hål i botten!
Perfekt, jag som älskar jordsmutsigt vatten på fönsterbrädan.



Tanken är alltså att man ska vattna underifrån. Och då ska man ta locket, vända upp och ned, fylla med vatten och ställa ner botten av drivhuset i vattnet för att fukta. Vattna underifrån har jag inget problem med.
Men kommer inte locket bli skitigt så man måste tvätta det efter varje gång man vattnar?
Känns som att någon har tänkt till riktigt bra.

Hur som haver så planterade jag Basilika, Persilja, Oregano och Dragon.
(Ocimum basilicum, Petroselinum crispum, Origanum vulgare, Artemisia dracunculus)
Små fröer som alla var så drog jag bara av ett tunt lager sedan i min fröna och på med jorden igen.

Har en fin bild på det ifall förklaringen var otydlig:


Sedan satte jag på en etikett så jag vet vad som är vad. Ska erkänna att jag är urusel på att identifiera färska kryddor, så även i det här fallet då smakerna är så skilda från varandra behöver jag en fusklapp.

Resultatet:


Jag har inte stora förhoppningar på att något kommer bli särskilt bra då mina fönsterlägen, eller jag har bara ett, är näst intill värdelöst. Men jag är inte dum, självklart har jag stödbelysning men den är inget att hänga i julkranen heller (Dålig vits, snälla skratta och kommentera att du skrattade)

Kommentarer
Postat av: Timo

En sån däran jag tittat massor på. Men har fick man inte möjligheten att få med ett fat eller så?

2010-03-25 @ 06:41:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0